Hoe werkt de administratieve splitsing?
Bij een administratieve splitsing mag u het woonhuis in uw administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte. U vermeldt de werkruimte vervolgens voor de werkelijke waarde op de balans. Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming. Op deze wijze kunt u jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.
Nadelen administratieve splitsing
Helaas kan de werkruimte-aftrek op termijn ook nadeel opleveren. Indien u stopt met uw onderneming of u verkoopt uw woning, dan moet u een deel van de (geschatte) opbrengst toerekenen aan de werkruimte. Indien er dan sprake is van een boekwinst, dan moet u hierover inkomstenbelasting betalen. Het is daarom niet altijd voordelig om te kiezen voor de administratieve splitsing.
BTW en splitsing woning
Ook voor de BTW kan een splitsing van de woning belastingvoordeel opleveren. Indien een BTW-plichtige ondernemer een nieuwe werkruimte creëert, kan de BTW over de investeringskosten worden teruggevraagd. De BTW-gevolgen staan hier wel los van de vraag of er voor de inkomstenbelasting administratief is gesplitst.
Behaal als ZZP-er BTW- en inkomstenbelastingvoordeel met de werkkamer
In een recente casus behaalde ik voor een ondernemer die zijn garage grondig had verbouwd een ’dubbel’ belastingvoordeel. Niet alleen kreeg hij kostenaftrek en teruggave van BTW. De investering leidde er mede toe dat de ZZP-er hierdoor als ondernemer voor de inkomstenbelasting werd erkend. Ondanks een bescheiden omzet en geringe winst werd de investering beschouwd als de eerste ondernemershandeling. Dit leverde in het jaar van investeren o.a. een extra aftrek op in de vorm van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Uit dit voorbeeld blijkt weer eens dat fiscale oplossingen vaak maatwerk zijn. Heeft u hierover vragen en wilt u hierover vrijblijvend sparren, neem dan vooral contact met mij op.