In 2 stroomschema’s hebben wij de te berekenen BTW voor privé-gebruik van de auto voor diverse situaties uitgewerkt en daarbij in eerste instantie onderscheid gemaakt naar twee situaties:
Beide stroomschema’s zijn onderaan dit artikel direct gratis te downloaden.
Indien sprake is van een kilometeradministratie moet de BTW voor privé-gebruik worden gecorrigeerd op basis van werkelijk gebruik. Indien een kilometeradministratie ontbreekt is het forfait van 2,7% van de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM van toepassing of 1,5% van de cataloguswaarde inclusief BTW en BPM. Het percentage van 1,5% geldt voor auto’s waarvan bij de aanschaf geen BTW in aftrek is gebracht en voor auto’s die in 2013 of eerder door de ondernemer in gebruik zijn genomen. Lees hier verder.
De Hoge Raad heeft op 2 juni 2017 geoordeeld dat bij het ontbreken van een kilometeradministratie niet per definitie alleen het forfait uitkomst biedt voor de vaststelling van de verschuldigde BTW, maar het privé-gebruik moet dan wel goed onderbouwd worden. Hierbij is bijvoorbeeld van belang de aard van de onderneming, de zakelijke doeleinden waarvoor de auto bruikbaar is en de soort werkzaamheden van de persoon die de auto gebruikt.
Met het arrest van de Hoge Raad in 2017 is ruimte geschapen om bij het ontbreken van een kilometeradministratie af te wijken van de forfaitair vastgestelde percentages van 2,7% en 1,5%. Wij noemen bijvoorbeeld:
Klik onderaan dit artikel voor het stroomschema indien na het jaar van ingebruikname van de auto door de ondernemer nog geen vier jaar zijn verstreken en voor het stroomschema indien na het jaar van ingebruikname van de auto door de ondernemer minimaal vier jaar zijn verstreken.
Het arrest van de Hoge Raad in 2017 heeft er in ieder geval toe geleid dat voor een privé-auto waarvan de BTW op onderhoud en gebruik in aftrek is gebracht geldt dat niet meer BTW verschuldigd kan zijn dan er in aftrek is gebracht. Dat geldt naar onze mening ook voor een zakelijke auto.
Wel is het jammer dat de Belastingdienst in weerwil van de ruimte die de Hoge Raad heeft geschapen uiterst terughoudend is bij toepassing van aangepaste forfaitaire percentages en ver gaat met de vereiste onderbouwing, hetgeen neigt naar een kilometeradministratie. Dit zal naar verwachting leiden tot nieuwe individuele procedures.
De terughoudendheid van de Belastingdienst en daaruit volgende massale afwijzing van bezwaren volgt uit het door de Belastingdienst gebruikte draaiboek inhoudelijke behandeling Opgaaf aanvullende gegevens privégebruik auto BTW. In dit memo is ook aangegeven dat voor het hanteren van aangepaste percentages geen ruimte is bij onvoldoende onderbouwing. Klik hier voor het draaiboek. Klik hier voor berichtgeving over de massale afwijzing van ingediende bezwaren.
Ondanks de terughoudendheid van de Belastingdienst is niet gezegd dat de arresten van de Hoge Raad uit april 2017 in geen enkele situatie ruimte bieden om de forfaitaire percentages van 2,7% of 1,5% los te laten. Dit geldt bijvoorbeeld voor de situaties:
- Bij een verbod op privé-gebruik waarop ook wordt toegezien;
- Voor ambulante werknemers waarbij op basis van bijvoorbeeld arbeidscontract, agenda’s, projectregistratie blijkt bij welke projecten een ambulante werknemer betrokken is;
- Voor de dga die ingeschreven is op het woonadres van de holding en waarbij de holding de auto ter beschikking stelt, is geen sprake van woon-werk verkeer. Van belang daarbij is dat in het arbeidscontract is opgenomen dat de werkplek op het woonadres is en dat er ook feitelijk thuis wordt gewerkt, bijvoorbeeld bestaande uit e-mail behandeling.
Bepaal eenvoudig de BTW-correctie privé-gebruik auto over 2018!
Stroomschema's voor bepaling BTW privé-gebruik auto die jonger en die ouder is dan 5 jaar.