De ‘war on talent’ woedt en het oosten van Nederland is traditioneel geen magneet voor jongere werknemers. Dat beeld behoeft correctie als het aan accon avm ligt: het bedrijf uit Arnhem stelt in een jaar tijd mensen te hebben geworven voor honderd banen.
Volgens accon avm neemt het oosten van Nederland in populariteit toe als vestigings- en werkplek voor hoger opgeleiden en jongeren, schrijft De Gelderlander. De nieuwe werknemers komen uit de eigen streek, maar ook uit de omgeving van de Randstad. Bestuursvoorzitter Guus Delger noemt forse investeringen in scholing, werving en een prettig werkklimaat als oorzaken voor de toegenomen interesse in het bedrijf. Daarnaast is werken in de Randstad niet meer zo aantrekkelijk: ‘Wonen dreigt daar onbetaalbaar te worden. De filedruk is enorm.’ Accon avm heeft het hoofdkantoor in Arnhem en telt landelijk 45 vestigingen. Daarbij ligt de nadruk wel op het deel buiten de Randstad.
Nog steeds krapte op arbeidsmarkt
In het jaarverslag meldde accon avm een toename in aantal medewerkers van 930 naar 1.005. In fte uitgedrukt is de toename minder spectaculair: van 794 naar 824. Volgens VNO-NCW is de personeelsgroei bij accon avm wel opmerkelijk groot. ‘Veel bedrijven hebben echt moeite om de juiste mensen te vinden. We kennen nog steeds een enorme krapte op de arbeidsmarkt. We hebben meer vacatures dan beschikbare mensen. Dat zien we op alle niveaus.’ Delger zegt dat er bij zijn bedrijf eerder te weinig werd gedaan aan vroegtijdige werving en opleiding en hij wijt de omzetdaling in recente jaren aan gebrek aan personeel. Vorig jaar is de omzetdaling tot staan gebracht.
Kanttekening bij de positieve verhalen is dat accon avm in 2018 twee overnames heeft gedaan: De Groof en Lubberink & Co, die gezamenlijk minstens goed zijn voor een personeelsaanwas van zeker 50 man.
Geen klassiek boekhoudkantoor
Volgens Delger gaat het in de accountancy nu meer dan ooit om ‘personeel serieus nemen’. ‘De accountancy maakt een grote verandering door. Het klassieke boekhoudkantoor heeft zijn langste tijd gehad. Veel van dat oude werk is inmiddels geautomatiseerd. Om het verschil te maken in deze tijd van veranderingen moet een bedrijf zich waarmaken met gedegen advieswerk. Dat betekent nieuwe mensen aannemen en door laten groeien. Die ruimte hebben we, want we zijn een stichting. Winstmaximalisatie is niet ons doel. We investeren de winst in opleidingen en groei op de lange termijn.’
Bron: De Gelderlander